BIBU7_GJR30SAR5.1_FBI_MullieProf. Dr. Patrick Mullie is een internationaal erkende autoriteit in voedingsleer. Hij doceert aan de Vrije Universiteit Brussel en de Erasmushogeschool. Daarnaast is hij onderzoeksdirecteur bij het Koningin Astrid Militair Hospitaal en bij het International Prevention Research Institute in Lyon en expert bij de Hoge Gezondheidsraad van België. Hij schreef het boek ‘Gezond eten, langer leven: het mediterrane model’.

Professor Mullie, wat is eigenlijk de mediterrane levensstijl?

Eerst en vooral: mediterrane voeding bestaat niet. Het mediterrane gebied is zeer groot en er zijn grote cultuurverschillen tussen bv Spanje en Griekenland. Maar er zijn wel gelijklopende kenmerken van de levensstijl in deze landen. Men eet er minder verzadigde vetzuren, veel complexe koolhydraten en meer mono-onverzadigde vetten door olijven en noten. Het is deze manier van eten die een positief effect heeft op ons leven. Voor een optimaal resultaat moet men dit combineren met meer fysieke activiteiten, meer zonlicht, kiezen voor lokale seizoensingrediënten in de keuken en minder stress.

Hoe weet men dat deze mediterrane levensstijl beter is dan onze Westerse manier van leven?

Een bekende studie uit de jaren ‘60 van de vorige eeuw die gevoerd werd in zeven landen, toonde aan dat mensen uit het Zuiden van Europa minder hartziekten hadden dan deze uit Noord-Europa en de Verenigde Staten. Andere wetenschappelijke studies volgden. Een belangrijk onderzoek uit 1999 gaf de doorslag: bij hartpatiënten die volledig overschakelden op mediterrane voeding, zoals die op Kreta gegeten werd, kwamen hartziekten na vier jaar 80% minder voor dan bij patiënten die een beperkter dieet kregen. Kortom het is wetenschappelijk bewezen dat wie eet en leeft volgens de mediterrane gewoonten een hogere levensverwachting heeft.

Wat kenmerkt de mediterrane levensstijl?

Er wordt meer brood, fruit, groenten, olijfolie, noten, vis en gevogelte gegeten en matig alcohol gedronken bij elke maaltijd. Vlees, boter of room, melk en melkproducten, frisdranken en zoetigheden worden dan weer veel minder geconsumeerd dan bij ons. Dit wordt gecombineerd met niet roken en regelmatig bewegen en een gezond vetgehalte (een Body Mass Index tussen 20 en 25). Wie mediterraan leeft, kiest dus voor een lokale, verse, vlees- en vetarme keuken, drinkt alcohol met mate, rookt niet en beweegt voldoende.

Het matig alcoholgebruik in de mediterrane landen slaat vooral op wijn. Hoe draagt wijn bij tot een hogere levensverwachting?

Een van de hardnekkigste misverstanden over de mediterrane levensstijl is dat alleen wijn er in thuis hoort. Deze keuze blijkt vooral cultureel te zijn. Wijn wordt meer gedronken in het Zuiden van Europa, net zoals er ook meer paprika, courgetten, aubergines, look, linzen, perziken of meloen gegeten wordt. Bij ons wordt meer bier gedronken en meer prei, witloof, bloemkool, spruiten, appelen en peren gegeten. Het zijn dus niet de specifieke voedingsingrediënten die exclusief hun plaats hebben binnen de mediterrane voedingsdriehoek, maar wel en vooral lokale, natuurlijke ingrediënten en producten.

Toch staat in onze actieve gezondheidsdriehoek bier naast andere alcoholische dranken bij de restgroep. Dus bij de producten die men beter niet consumeert. Hoe rijmt dat met het mediterrane dieet?

Dat is misleidend. Er zitten in de restgroep van onze gezondheidsdriehoek producten die manifest ongezond zijn, zoals fastfood, maar ook producten die bij matige consumptie helemaal niet ongezond zijn. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat bijvoorbeeld een glas bier per dag voor vrouwen en twee biertjes voor mannen goed kunnen zijn voor het hart en de gezondheid. Deze studies tonen ook aan dat wijn geen betere bescherming biedt dat bier. Het zijn de eet- en leefgewoonten van de drinker die doorslaggevend zijn. Net als de mediterrane voedingsexperten plaats ik alcohol dus niet in de restgroep maar raad ik een matige dagelijkse consumptie aan. Dit inzicht wordt ook in ons land steeds meer gedeeld.